Literatura
Harris, P. R., Moran, R.: Managing cultural differences. Houston, Gulf Publishing,
1991.
Hermochová, S.: Metody aplikované sociální psychologie I. Interakční programy, in–
terakční hry a tematická interakce. Praha, UK, 1989.
Krewer, B.: Kulturelle Identität und menschliche Selbsterforschung: die Rolle von Kul–
tur in der positiven und reflexiven Bestimmung des Menschseins. Sozialwissen–
schaftliche Studien zu internationalen Problemen, Bd. 170. Saarbrücken, Breitenbach,
1992.
Komárková, R., Slaměník, I., Výrost, J. (Eds.): Aplikovaná sociální psychologie III.
Sociálněpsychologický výcvik. Praha, Grada, 2001.
LeVine, R. A., Campbell, D. T.: Ethnocentrism: Theories of Conflict. Ethnic Attitudes
and Group Behavior. New York, John Wiley & Sons, 1972.
Morgensternová, M., Gillernová, I.: Development of social and intercultural compe–
tencies of teachers through psychological training. In: European added value in teacher
education: The role of teachers as promoters of basic skills acquisition and facilitators
of learning. Association for Teacher Education in Europe, 2004, s. 61.
Triandis, H. C.: Cross–cultural industrial and organizational psychology. In: Dunnette,
M. D. (Ed.), Handbook of Industrial and Organizational Psychology. Vol. 4. Palo Alto,
CA, Consulting Psychologists Press, 1992, s. 103–172.
3.2 Jak přežít výcvik aneb Jak nezbavit nadšení
začínajícího trenéra
V následujícím textu upozorníme na některé problematické momenty
práce se skupinou, které mohou být obtížné zvláště pro začínajícího trené–
ra, a práce s kulturně heterogenní skupinou je může ještě zvýraznit. Po–
drobněji na určitá rizika vázaná na konkrétní podobu či obsah herní techni–
ky upozorňujeme také při popisu jednotlivých konkrétních skupinových
technik.
Problém nastartování skupiny
Poměrně často se může stát, že je pro nás obtížné různorodou skupinu
účastníků herních aktivit v počátcích společné práce nastartovat". Jednotli–
ví účastníci, zejména pokud se ještě příliš navzájem neznají, mohou mít od–
lišná vzájemná očekávání. Mohou být stažení a v obraně, v důsledku obav
z toho, jak budou ostatními přijímáni. Významnou roli může hrát i časový
posun jejich obvyklých biorytmů (v začátcích pobytu v cizině) či odlišná
144
<< první stránka < předchozí stránka přejít další stránka > poslední stránka >>